Powłoki

Elastomery to nowa generacja powłok zabezpieczających powierzchnię… ( czytaj więcej )


Titan

Titan

TITAN to rewolucyjna powłoka hybrydowa zawierająca niezrównane poziomy składników wysokiej czystości pochodzących z całego świata. Titan zawiera technologię High Performance HyperQuartz Carbon, która tworzy elastyczną,…

Zeus

Zeus

Zeus to nasza wiodąca powłoka zawierająca wyrafinowaną węglowo-szklaną formułę HyperQuartz Carbon i jest jedną z najbardziej zaawansowanych powłok na rynku, łącząc chemię organiczną i nieorganiczną…

Ultra

Ultra

Ultra to wysoce skoncentrowana hybrydowa warstwa nawierzchniowa na bazie wody, która została zaprojektowana, aby zapobiegać plamieniu wodą i przedłużyć żywotność naszych profesjonalnych powłok, ale nadaje…

PX10 KRYPTON

PX10 KRYPTON

PX 10 to powłoka z membraną węglową, która zawiera naszą technologię węglowodorową z nanowęglikami (nanokarbidkami). PX10 służy do konserwacji podłoża i zapewnia zwiększoną gęstość powierzchni.…

G238

G238

G238 to opracowana przez nas najnowocześniejsza powłoka odporna na ciepło, zaprojektowana dla profesjonalistów poszukujących wysokowydajnej powłoki ceramicznej do kół, tworzyw sztucznych i wszystkich powierzchni metalowych,…

Vulcan

Vulcan

VULCAN TX155 to rewolucyjna gumowa membrana hybrydowa zapewniająca trwałą hydrofobowość, odporność chemiczną i nie wymagająca żadnej konserwacji. Vulcan zawiera technologię węglowodorów silanowych Extreme Performance Series,…

Leather

Leather

LEATHER jest częścią naszej ekonomicznej linii powłok. Seria PX – do skór zapewnia właściwości samoczyszczące, odporność na promieniowanie UV oraz ochronę przed plamami. Łącząc właściwości…

Flexilis

Flexilis

Dostępne wkrótce.

Vulcan Lite

Vulcan Lite

Vulcan LITE to ekonomiczna powłoka, która zapewnia super śliskość i super hydrofobowość powłoki Vulcan, łącząc Hypergloss powłoki Titan. Dzięki połączeniu materiałów z obu produktów, w tym…

Hyperglass

Hyperglass

HYPERGLASS to rewolucyjna hybrydowa powłoka stworzona dla ochrony przedniej szyby oraz szyb bocznych zawierająca 3 rodzaje zawieszonych nano-cząstek najwyższej jakości. Będąc częścią serii Extreme Performance…

Pyro

Pyro

Pyro jest najnowszą technologicznie powłoka z wykorzystującą perhydropolizylazanu z serii Extreme Performance zawierającą także tytan w formie struktur w rozmiarze nano. Jego stosunek wytrzymałość do…

ACCR

ACCR

ACCR to wodorozcieńczalna węglowodorowa bezbarwna powłoka, stanowiąca żywiczny podkład, która pomaga wypełnić niedoskonałości, rysy i swirle, a co najważniejsze dodaje do 4 mikronów krystalicznie czystej…

Multi

Multi

Powłoka Multi została zaprojektowana dla wszystkich, którzy szukają łatwej w użyciu powłoki w postaci wszystko w jednym opartej na jednej nano-cząstce. Multi to wysoce zaawansowana…




Elastomery to nowa generacja powłok zabezpieczających powierzchnię pojazdów – od samochodów i motocykli, po łodzie i samoloty.

Podstawowa różnica pomiędzy elastomerami a powłokami ceramicznymi czy kwarcowymi polega na tym, że ceramiki składają się głównie z kwarcu i dzięki temu są stosunkowo twarde, jednakże ze względu na swoją sztywność mają niewielką zdolność pochłaniania uderzeń, posiadają tendencję do mikro-pękania i nie mają zdolności samo-naprawiania. Natomiast elastomery oprócz zawartości krzemu posiadają bardzo długie, splątane łańcuchy polimerowe, gdzie krzem stanowi niewielką ich część i jest połączony z węglowodorami oraz innymi pierwiastkami. Najbardziej znanym rodzajem elastomeru jest guma.

Gdy taki materiał zostaje poddany naciskowi, to łańcuchy elastomeru prostują się pochłaniając energię powstającą przy zarysowaniu lub uderzeniu. W odpowiedniej temperaturze mięknienia elastomery ponownie się skręcają powodując powrót powłoki do wyjściowych wymiarów. Niektóre z elastomerów nawet po przecięciu mają możliwość ponownego zsieciowania struktury i odzyskania ciągłości.

Innymi słowy mówimy tu o dwóch zupełnie innych właściwościach: elastyczności (self-leveling) i samo-naprawialności (self-healing). Pierwsza właściwość ujawnia się po osiągnięciu temperatury mięknienia i co oczywiste, im wyższa temperatura tym elastomer szybciej powróci do pierwotnego kształtu i będzie mniej podatny na głębsze uszkodzenia. Proces samo-naprawiania zachodzi dłużej, ponieważ wymaga ponownego zsieciowania/połączenia łańcuchów elastomerowych. Może on trwać nawet kilkanaście dni, a temperatura gra tutaj równie istotną rolę. Tak więc pierwsze zjawisko jest procesem można by rzec mechanicznym a drugie chemicznym.

Zdarza się słyszeć opinię, że ceramika też wykazuje się elastycznością i jest w stanie ugiąć się i powrócić do wcześniejszej formy. Gdyby przyjrzeć się temu zjawisku na poziomie mikroskopowym to okaże się, że około mikronowa warstwa kwarcu co najdalej wygina się wraz z warstwą lakieru, a to sam lakier wykazuje się niewielką elastycznością/samo-poziomowaniem.

Pewien rodzaj elastomeru używany jest także na wierzchniej warstwie folii PPF. Jednakże, aby taką folię nakleić, musimy ją w wielu miejscach rozciągać, co znacznie osłabia parametry mechaniczne takiej powłoki.

Rozciągnięty elastomer nie już w stanie dalej pochłaniać naprężeń i podlega mikropęknięciom, w które dostaje się brud. Dodatkowo taka warstwa nie może się zabliźnić, ponieważ zerwane fragmenty nie mają już ze sobą kontaktu. To tłumaczy stosunkowo szybką utratę parametrów folii w tym jej gładkości i hydrofobowości.

W wypadku nakładania płynnej formy elastomeru uzyskujemy jednorodną warstwę ochronną, o jednakowych parametrach. Dodatkowo nie jest ona obarczona kompromisami wynikającymi z konieczności łączenia z folią w procesie produkcyjnym oraz powstawaniem odpadów. Niektóre elastomery nadają się do nakładania na folię PPF, znacznie podnosząc parametry jej wierzchniej warstwy.

Elastomery często nie wymagają rozpuszczalników do ich nałożenia, a sam proces utwardzania, a raczej sieciowania / zeszklenia zachodzi dzięki wilgoci i ciepłu. Ma to istotny wpływ na komfort i bezpieczeństwo pracy.

Właściwe zaprojektowanie powłok elastomerowych polega na takim dobraniu ich parametrów, aby przez długi czas zachowywały zdolność powrotu do wymiaru pierwotnego, a zarazem zachowania elastyczności i zdolności pochłaniania energii. Nietrudno się domyślić, że gdy materiał zamiast ścierać się, pękać czy odpryskiwać ugina się, jest znacznie trwalszy.

Takie właściwości i skład chemiczny dają cały szereg innych korzyści.

Jedną z ważniejszych jest wyjątkowa odporność chemiczna sięgająca od 1 do 13 pH. To z kolei w połączeniu ze zdolnością samopoziomowania się powłoki zapewnia bardzo dużą odporność na ptasie odchody, które nie są jest już problemem ani chemicznym, ani mechanicznym. Podobnie sprawa wygląda z owadami, które nie mają jak trwale wkleić się w powierzchnię, dotyczy to także water spotów – minerały rozpuszczone w wodzie nie są w stanie połączyć się trwale z kwarcem, ponieważ w zasadzie nie występuje on na powierzchni elastomeru.

Dodatkowo chemicy manewrując składem elastomeru mają wpływ na kilka istotnych parametrów powłoki, dając detailerowi wybór określonych właściwości.

I tak możemy uzyskać duży kąt zwilżania (kropelkowanie) i duży połysk przy nieznacznej utracie elastyczności. Z kolei osoby, które cenią sobie trwałość i wystarcza im dobre taflowanie mogą skorzystać z bardzo grubej, nawet pięciomikronowej powłoki, która jest bardzo wytrzymała, a dodatkowo zapewnia znakomitą głębię kolorów.

Elastomery znane są od lat, ale doświadczenie w ich stosowaniu w detailingu jest w fazie rozwoju, a tu i ówdzie dopiero raczkuje w postaci pojedynczych produktów.

Inaczej sprawa ma się z firmą Titan Coatings.

15 lat doświadczenia zespołu i ponad 800 receptur opracowanych na brytyjskie, państwowe zlecenia połączone z najwyższymi wymaganiami, które trzeba udowodnić w laboratorium, dały możliwość wprowadzenia na rynek automotive wyłącznie wybranych i sprawdzonych produktów w dziedzinie zabezpieczania powierzchni. 

Wnikliwe podejściem do procesu ich tworzenia na bardzo zaawansowanym poziomie chemicznym pozwala osiągać wyjątkowe parametry, a co za tym idzie zupełnie nową jakość ochrony. Produkcja prowadzona jest na bieżąco, na bazie surowców sprowadzanych do Wielkiej Brytanii z całego świata.

Obecnie Titan Coatings ma w ofercie kilkanaście produktów, z czego cztery elastomery służą do zabezpieczania lakieru i folii w tym PPF. Oparte są o dwie zupełnie inne formuły chemiczne. Pozwala to na niespotykaną dotąd możliwość łączenia powłok i ich parametrów tak, aby idealnie dobrać powłokę do potrzeb klienta. Gdy weźmiemy pod uwagę, iż różne materiały mają nieco inny kąt załamania światła, dostrzeżemy też przyczynę niezwykłej głębi wynikającej z warstwowania odmiennych materiałów.

Elastomery Titan’a wykazują się oprócz hydrofobowości, oleofobowością/ lipofobowością. Ma to ogromne znaczenie dla łatwości czyszczenia „zapychanych” powłok, a pozbycie się tłustego filmu olejowego jest bardzo łatwe.

Jeżeli zaciekawił Cię temat elastomerów zapraszamy do kontaktu.